Informative plattform of International Federation of Film Societies- Féderation Internationalle des Ciné-clubs- Federación Internacional de Cine Clubes
Cinematographic culture is made up of movies that provoke massive and transgenerational experiences, that occur when films appear for the first time, and with the subsequent discovery of viewers. Informal education is a mixture of academic freedom and freedom of expression with unprejudiced curiosity to seek direct sources to forge a personal opinion of things and works of art.
In the phenomenon of collective subjectivity, writing about cinema and maintaining a publication for decades has been essential in the formation of audiences and the discovery of new waves inside and within film movements. Film criticism expresses the aesthetic values that are recognized and rediscovered in the Cinema’s classics, as well as the sensitivity towards break-up cinema. Writing also leaves a cultural print of the moment in which it is written and in cineclubism, they are seeds that come and go from the seats to the pages and to the screens cyclically.
The authors, nourished in cineclubs and at the same time, being participants in film debates and collective reflections, have been part of renovations that have gone through recognizing virtues, pointing out drifts, documenting filmographies, drawing attention to the great masters who were revalued after having been respected with contempt from the industry, and the emerging authors in an unrepeatable era of filmmakers who have also expressed themselves regularly with the pen.
In the world canon of cinema publications, the French magazine Cahiers du cinéma represents one of the most recognized and influential international lighthouses, essential to nurture and learn about looks, trends and ways of seeing cinema, from the dawn of new cinemas to the first years of the virtual multiplication of digital cinema. Founded in 1951 and published in Paris, the famous publication with its characteristic yellow cover and which brought together the forms of André Bazin, Erich Rohmer, Jacques Rivette, Francois Truffaut, Claude Chabrol and Jean Luc Godard among many others, is now accessible on the Internet Archive at: https://archive.org/details/CahiersDuCinma/page/n23/mode/2up
Archivos y cinefilia digital: Cahiers du cinéma
La cultura cinematográfica está formada por películas que provocan experiencias masivas y transgeneracionales que se producen cuando aparecen los filmes por primera vez y con el descubrimiento posterior de los espectadores. La educación informal es una mezcla de la libertad de cátedra, libertad de expresión y la curiosidad sin prejuicios de buscar fuentes directas para forjarse una opinión propia de las cosas y las obras de arte.
En el fenómeno de la subjetividad colectiva, escribir sobre cine y mantener una publicación por décadas, ha sido esencial en la formación de públicos y el descubrimiento de las nuevas olas desde adentro de los movimientos fílmicos. La crítica cinematográfica expresa los valores estéticos que se reconocen y redescubren en los clásicos, así como la sensibilidad hacia el cine de ruptura. La escritura deja también una huella cultural del momento en que se escribe y en el cineclubismo son semillas que van y vienen de las butacas a las páginas y las pantallas cíclicamente. Los autores, nutridos en cineclubes y a su vez participantes en cine debates y reflexiones colectivas, han sido parte de renovaciones que han pasado por reconocer virtudes, señalar derivas, documentar filmografías, llamar la atención sobre los grandes maestros que eran revalorados después de haber sido tratados con menosprecio por la industria, y los autores emergentes en una época irrepetible de cineastas que también se expresaban con la pluma periódicamente.
En el canon mundial de las publicaciones sobre cine, la revista francesa Cahiers du cinéma representa uno de los faros internacionales más reconocidos e influyentes, indispensable para nutrirse y conocer miradas, tendencias y formas de ver el cine, desde los amaneceres nuevos cines hasta los primeros años de la multiplicación virtual del cine digital. Fundada en 1951 y editada en París, la célebre publicación de característica portada amarilla y que reunió las firmas de André Bazin, Éric Rohmer, Jacques Rivette, François Truffaut, Claude Chabrol y Jean-Luc Godard entre muchos otros, hoy es accesible a través de Internet Archive en: https://archive.org/details/CahiersDuCinma/page/n23/mode/2up
Recent Comments