info-FICC

Informative plattform of International Federation of Film Societies- Féderation Internationalle des Ciné-clubs- Federación Internacional de Cine Clubes

POLAND: Report: 57 Krakow Film Festival 2017

Krakow Film Festival is one of the most important film event dedicated to documentary, animation and short film forms. It gathers film makers but also cinema fans from all over the world. This year leading subject was a family, interpreting reality through the eyes of refugees, children and adults in the crazy world we are living.

57th Krakow Film Festival consists of various sections, such as: Documentary Competition, Short Film Competition, DocFilmMusic Competition, National Competition (Polish Films), but also non-competitive section with Witold Giersz and Daniel Szczechura Retrospective, World Stories, Music Video Nights and many others.

There were special guests. One of them was German Cinematography which was represented by many films and a delegation of the industry representatives. The other special guest was Polish Animation celebrating its 70 th birthday. The particular awards were given to Witold Giersz and Daniel Szczechura as ‘the model animators and irony men of the screen’.

I was one of the member of FICC jury with Samiram Biswas from India and Eva Campos Suarez from Spain. We watched 32 movies and, as always, gave only one the Don Quixote Prize and one Special Mention (what is not easy). We awarded fiction Retouch Kaveh Mazaheri, from Iran. It is a surprising portrait of a woman, who is faced with a hard choice one morning, between life and death, freedom and captivity and finally the future and the past. The form is simple but the idea is courageous that is why the film again proves the Iranian Cinema critically watches his own society. The Special Mention was given for the documentary film The Origin of Trouble made by Tessa Louise Pope. A very personal picture of the director’s family, a face-to-face conversation with pretty dramatic results, still engrosses the audience.

At the and of my impression about 57 th Krakow Film Festival I would like to cite this year’s idea: ‘far away from the red carpet…films depicting personal views on the world and the humans of today. There is a story behind every person. Every story can be told in a variety of ways’. I agree completely.

Sylwia Hamerska

 

57 Krakowski Festiwal Filmowy

Krakowski Festiwal Filmowy jest bardzo ważny na mapie filmowych wydarzeń. W tym roku odbył się po raz 57. Przybyło na niego wielu twórców-aktorów, reżyserów, scenarzystów, ludzi związanych z branżą filmową-dystrybutorów, operatorów, ale także wielu miłośników X Muzy. Widzowie zetknęli się z szeroko pojętą interpretacją naszej burzliwej rzeczywistości, gdzie jedni walczą z systemem, drudzy o przeżycie, inni odgradzają się w strachu przed nieznanym budując mur.

Tegoroczna edycja obfitowała w wiele sekcji konkursowych: filmów dokumentalnych, krótkometrażowych, dokumentalnych filmów muzycznych, filmów polskich, a także pozakonkursowych, takich jak: retrospektywa Witolda Giersza i Daniela Szczechury, Fokus na Niemcy i wiele innych.

Wyjątkowym wydarzeniem na 57 Krakowskim Festiwalu było rozdanie Smoka Smoków (w tym roku to były Smoki) dla Witolda Giersza i Daniela Szczechury za wyjątkowe umiejętności łączenia kunsztu animatora z obserwatorem codzienności okraszone dystansem i poczuciem humoru. Wcześniej wielokrotnie nagradzani na festiwalach międzynarodowych tym razem odebrali nagrody za całokształt twórczości. A całe zamieszanie z okazji 70 urodzin polskiej animacji. Kolejnym ważnym gościem na Festiwalu były Niemcy i ich kinematografia wraz z liczną delegacją filmowej branży.

Na 57 Krakowskim Festiwalu Filmowym miałam przyjemność być jedną z członków jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych wraz z Samiranem Biswas z Indii i z Evą Campos Suarez z Hiszpanii. Mieliśmy za zadanie obejrzeć 32 filmy krótkometrażowe, w tym animowane, fabularne i dokumentalne i przyznać jedną nagrodę Don Kichota.

Nagrodę Don Kichota przyznaliśmy filmowi fabularnemu pt.: „Retusz” Kaveha Mazaheriego z Iranu. Jest to zaskakaujący portret kobiety, która pewnego ranka może wybierać między wolnością a zniewoleniem, życiem a śmiercią, przyszłością a przeszłością. Film prosty w formie, odważny w treści potwierdza, że irańskie kino potrafi krytycznie przyglądać się swojemu społeczeństwu.

Nasze jury mogło przyznać także specjalne wyróżnienie i z tego przywileju skorzystało. Wybór padł na film dokumentalny pt.: „Źródło kłopotu”w reżyserii Tessy Louise Pope. Jesteśmy świadkami skomplikowanej relacji członków rodziny twórczyni, poprzez jej bezpośrednie z nimi rozmowy. Próbuje ona skonfrontować przeszłość z teraźniejszością, aby odszukać źródeł nieporozumień, co nie jest łatwe dla nikogo, a widz wciąż zaskakiwany jest nowymi faktami z ich życia.

Na zakończenie przywołam cytat, który przyświecał tegorocznej edycji Festiwalu i pod którym podpisuję się dwoma rękoma: „Z dala od czerwonych dywanów…filmy ukazują osobiste spojrzenie na świat i współczesnego człowieka. Za twarzą każdego kryje się zawsze inna historia. Każdą historię można opowiedzieć na wiele sposobów”.

Sylwia Hamerska

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on August 9, 2017 by in Uncategorized and tagged .

Navigation

Twitter

Blog Stats

  • 20,319 hits

PARTNERS

70 years!! Federazione italiana dei Circoli del Cinema

Website Editors

Gabriel Rodríguez (México)
Julio Lamaña (Catalunya)

Follow us!

Contact

info.ficc.contact@gmail.com
%d bloggers like this: